Όταν το ελληνικό ραπ αντιγράφει ξεδιάντροπα ξένους παραγωγούς

beat

Πριν σπεύσεις να πεις “Samples παίρνουν όλοι”, αν κάποιος επιχειρήσει να χρησιμοποιήσει μία δειγματοληψία, οφείλει να είναι συγκεκριμένης διάρκειας (προφανώς μικρής και αν ξεπεράσεις το όριο πρέπει να πάρεις άδεια), είτε να αλλάξει την τονικότητα (και εδώ υπάρχουν όρια), είτε να αλλάξεις την ταχύτητα. Αυτές είναι οι βασικές αρχές του “πώς να κλέψεις μουσική” νόμιμα. Εν έτει, λοιπόν, 2018, ενώ η πληροφορία ξεχειλίζει στις μηχανές αναζήτησης, ενώ ο Έλληνας ράπερ είναι πιτσιρικάς γεμάτος απορίες και θα έπρεπε να αναζητεί ό,τι αφορά το αντικείμενο που αγαπά, ενώ διοργανώσεις και παλαιοί του χώρου προσπαθούν να το πάνε ένα επίπεδο ψηλότερα, έρχεται ο Έλληνας ράπερ και το πάει δύο βήματα πίσω.

Πιο συγκεκριμένα, η αναφορά γίνεται στο κομμάτι BRATATA των BLACK BANDANA μαζί με [MENTE FUERTE (ο οποίος μάλλον είναι ο Black Bandana) X YOUNG MONTANAS X GOSEI]. Η σειρά είχε ως εξής, ελέγχεις τις τάσεις της Ελλάδας στο youtube, βλέπεις thumbnail με rappers, σκέφτεσαι: “Ας δω τι παίζει”, στίχοι εντελώς αδιάφοροι έως και ενοχλητικοί, έπειτα σκέφτεσαι, basic beatάκι αλλά ευχάριστο. Εν τέλει, είναι κλεμμένο. Το πιο εξοργιστικό στο όλο θέμα, δεν είναι μόνο το κλέψιμο του beat, είναι ότι προέρχεται από βασικές βιβλιοθήκες και μπορεί ο καθένας να το φτιάξει. Aλλά όχι, ο Έλληνας δεν θα μπει σε αυτή τη διαδικασία, απλά θα το ακούσει, θα βάλει στη σειρά τις 2-3 ίδιες δειγματοληψίες (από την βασική προαναφερθείσα βιβλιοθήκη), θα φτιάξει ακριβώς την ίδια μελωδία και θα αλλάξει λίγο τα instruments. Δηλαδή, χειρότερα από το Φοίβο. Link γνωστού βίντεο εδώ.

Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι αυτά τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία να φτιάξουν video clip, επενδύοντας σε ένα κομμάτι περιορισμένων ή έστω αμφίβολων πνευματικών δικαιωμάτων. Αυτό σε βάζει σε σκέψεις, δύο επικρατόμενων περιπτώσεων: 1. Οι εμπλεκόμενοι δεν ξέρουν καλά αγγλικά ώστε να μεταφράσουν το “For non profit use”. 2.  Οι εμπλεκόμενοι ήξεραν τι έκαναν, ακολουθώντας την τακτική του χοντρού.

Το πιο πιθανό είναι ο BenihanaBoi, αφού άφησε το σχόλιό του κάτω από το κλεμμένο κομμάτι, να μην ασχοληθεί περαιτέρω, καθώς αυτός αναγνωρίζει την απλότητα του beat. Η ελληνική σκηνή όμως υποβιβάζεται παγκοσμίως, όχι μόνο από τους καλλιτέχνες της, αλλά και από το κοινό που ευαγγελίζεται την μετριότητα.

 

Κατερίνα Σπανού


Τρέφεται από τη διαφωνία, ακόμη και με τον εαυτό της. Αντιπαθεί τους βιαστικούς συμπερασματολόγους. Έχει μία σχέση μίσους και πάθους με το marketing και το hip-hop.