Harley and The Davidsons: Σε ποιους απευθύνεται το ντοκιμαντέρ του Discovery

Discovery Channel

Μετά την εμπορική επιτυχία “Sons of Anarchy” η οποία έφερε στην επιφάνεια την δραματοποιημένη εκδοχή των μοτοσυκλετιστικών λεσχών, το Discovery channel, το πάει μερικές δεκαετίες πίσω, στην εποχή που εμπνεύστηκε την λαμπρή ιδέα του ο Arthur Davidson και υλοποιήθηκε από τον Bill Harley. Με λίγες σχετικά διαφοροποιήσεις, το ντοκιμαντέρ-mini series, παρουσιάζει την ιστορία της Harley Davidson, η οποία είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Η σκηνοθεσία είναι απλά ικανοποιητική, (όπως του Narcos) παρόλα αυτά, έχει ό,τι χρειάζεται για να σε βάλει στο κλίμα της εποχής.  Για άγνωστους λόγους , το πρώτο και το τρίτο part, έχουν σκηνοθετηθεί από την Ciara Donnelly – έχει σκηνοθετήσει και κάποια επεισόδια από το Vikings-, ενώ το δεύτερο part έχει σκηνοθετηθεί από τον Stephen Kay, ιθύνων των 7 επεισοδίων του Sons of Anarchy. Τους τρεις συμπρωταγωνιστές της σειράς υποδύονται: ο Michiel Huisman, γνωστός στο ευρύ κοινό ως ο fuck buddy της Daenerys, στο ρόλο του Walter Davidson , ακόμα ένα μέλος του cast του GoT (ο μικρός Eddard Stark), κατά κόσμον Robert Aramayo, εδώ ως Bill Harley και ο Bug Hall ως Arthrur Davidson. Αυτό όμως που πρέπει να δώσεις βάση σε αυτό το ντοκιμαντέρ, δεν είναι σίγουρα η σκηνοθετική του αρτιότητα.

Harley_and_the_Davidsons_title_card
Όταν δεις αυτήν την εικόνα, πάτα forward.

Ας πάμε λίγο πίσω, παλιά στο Τέξας, τα αντγουόρντς και τα φέισμπουκ καμπέινς ήταν ανύπαρκτα, κυριαρχούσε ο νόμος της ζούγκλας, ό,τι απειλεί την επιχείρηση μας, το σφάζουμε , το εξαλείφουμε. Όποιος αποτέλουσε εμπόδιο στις πωλήσεις των τότε δυνατών επιχειρήσεων κατέληγε είτε νεκρός, είτε πιο φτωχός και από αστείo “yo mama so poor”. Όταν όμως έχεις ήθος και τρέφεις σεβασμό προς τους συνεργάτες σου, τους εργαζόμενους σου και τους πελάτες σου, οι δημόσιες σχέσεις ρολάρουν από μόνες τους (βλ. καπνοβιομηχανία Καρέλια) και το επιθετικό marketing περιττεύει.  Η εφευρετικότητα του Bill Harley, ο συγκρατημένος ενθουσιασμός  σε συνδυασμό με την ικανότητα σε πωλήσεις του Arthur Davidson και το πάθος για τους δύο τροχούς μαζί με το bad attitude image του θακάνωό,τιθέλω Walter Davidson, οδήγησαν την Harley σε αυτό που είναι σήμερα. Η αλήθεια είναι, ότι αυτοί οι τρεις  συνθέτουν τον καλύτερο μείγμα Marketing, ούτε business plans, ούτε εξεσυζητημένες διαφημίσεις, ούτε προσπάθεια εντυπωσιασμού του κοινού.

arthur_wald_bill
Εξετάζοντας το πρώτο πρωτότυπο.

Βλέποντας το ντοκιμαντέρ, καταλαβαίνεις για ποιο λόγο η Harley είναι τόσο αγαπητή. Τo προφίλ των τριών είναι: ένας υπερταλαντούχος μηχανικός  nerd, ο οποίος σχεδιάζει εξ ολοκλήρου το προϊόν, ένα ηθικό λαϊκό παιδί salesman, υπεύθυνος της προώθησης και, τέλος, ένας outrageous οιστρήλατος της μοτοσυκλέτας από τα πρώτα της χιλιόμετρα, στο ρόλο του icon-προστάτη του δίτροχου. Αυτά τα χαρακτηριστικά τους, τόσο ανόμοια μεταξύ τους, καταφέρνουν να ταιριάξουν και να ξεχωρίσουν από τους άλλους επιχειρηματίες της εποχής τους, συνθέτοντας ένα κοκτέιλ τόσο πετυχημένο, στο οποίο αν αφαιρέσεις ένα από τα συστατικά, θα αποτύχει. H Harley κατά κάποιον μαγικό τρόπο κατάφερε να αποτελέσει σύμβολο μίας ολόκληρης κουλτούρας, της οποίας εκείνη ήταν πρωτοπόρος. Κάτι σαν τα i-phone με τους κλαρινογαμπρούς. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι η επικοινωνιακή στρατηγική της, διδάσκεται σαν case study σε διαλέξεις marketing, ως η πρώτη εταιρεία που κατάφερε να «μυήσει» τους πελάτες της, σε μία οργανωμένη κοινότητα, χωρίς βεβαίως καν να το επιχειρήσει, τη λέσχη. Μία λέσχη, με πιστά μέλη –και γιατί να μην είναι άλλωστε- τα οποία οργάνωναν αγώνες, είχαν τη δυνατότητα να customάρουν τη μηχανή τους  όλοι μαζί παρέα, και για την εποχή τους, να κάνουν τη δική τους μικρή επανάσταση, αφού οι αγώνες  αυτοί ήταν παράνομοι. Λόγω της μεγάλης οικονομικής ύφεσης, οι μηχανές τους ήταν από παλιά κομμάτια, με καινούρια ανταλλακτικά όπου ήταν απαραίτητα. Tiny Spoil Alert: Είναι η πρώτη μοτοσυκλετισική εταιρία που δίνει άδεια σε έγχρωμο dealer.

Harley-Davidson-founding-fa
Το εγχείρημα του Discovery, κρίθηκε από την τωρινή  Harley Davidson ως αρκετά ικανοποιητικό και λεπτομερές, η έρευνα πράγματι πρέπει να ήταν ατελείωτη. Οι αλλαγές των πραγματικών συμβάντων είναι αρκετά λίγες. Αν περιμένεις μία breathtaking σειρά όμως, τύπου λέσχες, πουτάνες, αλκοόλ και αίμα, δυστυχώς δεν έχει. Ο σκοπός είναι περισσότερο επιμορφωτικός  και γι’ αυτό καλό θα ήταν να ανατρέξεις σε όρους μηχανικής μοτοσυκλέτας και όχι σε slang χωριάτη του Νότου.  Σκοπός του ντοκιμαντέρ είναι να σου παρουσιάσει τις προσωπικότητες  και τις ζωές τους, αναφορικά με την εταιρεία τους και λίγο το lifestyle της τριάδας. Δεν θα δεις ροκσταρς να καβαλάνε χάρλεϊ υπό την δύση του ηλίου στο  Μιλγουόκι, ούτε τους ιδρυτές να πίνουν με μίσος, υπολόγισε γύρω στο 1910 -1935 (Ποτοαπαγόρευση dude). Το ντοκιμαντέρ μάλλον σε λίγο καιρό θα παίζει στην ΕΡΤ,  ωστόσο αν είσαι fan της Harley Davidson ή φοιτητής/στέλεχος/λάτρης του marketing ή των documentaries αξίζει να το δεις.

 

Knucklehead
Το τελευταίο μοντέλο που κυκλοφόρησε υπό τη διοίκηση της τριανδρίας. Το επικό Knucklehead. 1936

Κατερίνα Σπανού


Κατ’αρχάς ειρωνική, ανούσια ισχυρογνώμων και κοσμάρα. Καταρχήν, αμήχανα ειλικρινής με συνειρμική σκέψη.