Η άλλη πλευρά των Η.Π.Α. βρίσκεται σε ταινίες όπως το Out Of The Furnace

fur

Θυσία (ουσιαστικό, θηλυκό): εκούσια απώλεια προκειμένου να επιτευχθεί κάποιος στόχος, προσφορά προκειμένου να γίνει επίκληση σε θεό ή θεούς – μπορεί να περιλαμβάνει τη θανάτωση ανθρώπου ή ζώου ή να είναι απλή προσφορά ή καταστροφή αντικειμένων

 

Ζούμε μέσα σε επαναλαμβανόμενους κύκλους. Μοτίβα που δεν ξεθωριάζουν μέχρι εκείνη την στιγμή που όλα έρχονται πάνω κάτω. Και τότε εμφανίζεται μπροστά σου η απόφαση που πρέπει να πάρεις για το πως θα αντιδράσεις. Εκείνα τα δευτερόλεπτα που κρίνουν τη ζωή σου για το υπόλοιπο της. Στο Out Of The Furnace θα βρεις έναν καθρέφτη, μικρό μεν, τεράστιο δε σε σημειολογικές αναφορές για τον κόσμο που ζούμε. Ο Russell Baze δεν είναι ήρωας, αντιθέτως ζει την (θλιβερά) φυσιολογική του ζωή σε μια (από τις εκατοντάδες) βιομηχανική κωμόπολη της Pennsylvania. Δουλεύει στο ίδιο χαλυβουργείο που εργάζονταν και ο πατέρας του (ο οποίος αργοπεθαίνει), ο αδερφός του έχει επιστρέψει από το Ιράκ και βρίσκεται μονίμως μπλεγμένος με παράνομους μπελάδες και η μοναδική λιακάδα στην μόνιμη συννεφιά του μοιάζει να είναι η κοπέλα του. Μέχρι που ένα βράδυ όλα θα πάνε στραβά και θα καταλήξει στη φυλακή. Από κει και πέρα, όλα αλλάζουν γι αυτόν και τους τριγύρω του.

Θα περίμενες να έχεις ακούσει από τον Τύπο ή τα διάφορα γκλάμορους βραβεία για ένα δράμα στο οποίο πρωταγωνιστούν οι (βαθιά ανάσα) Christian Bale, Casey Affleck, Woody Harreson, Wilem Dafoe, Forest Witaker και Sam Shepard (R.I.P.) αλλά μάταια. Το Out Of The Furnace κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 2013, εμπορικά πάτωσε, σε θέμα βραβείων αγνοήθηκε παντελώς αλλά όλα αυτά δεν αρκούν για να μηδενίσουν την εκτυφλωτική του ποιότητα. Αυτή την οφείλει κατά κύριο λόγο στις ρεαλιστικότατες ερμηνείες όλων των ηθοποιών (μόλις πέσουν οι τίτλοι τέλους, αισθάνεσαι πως έχεις δει την ιστορία μιας πραγματικής οικογένειας και του περιβάλλοντος της) και κατά δεύτερον στο σενάριο και τη σκηνοθεσία (το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Scott Cooper ήταν το Crazy Heart και φέτος επανέρχεται πάλι με τον Christian Bale στο Hostiles – έχετε τις κεραίες σας τεντωμένες) που παρότι δεν προσπαθεί να σε εκπλήξει με αχρείαστα τεχνάσματα, καταφέρνει να σου παραδώσει (με το ανάλογο κλείσιμο του ματιού) μια κριτική ματιά πάνω στη ζωή του σημερινού Αμερικάνου. Αυτού που δεν βλέπεις στα αδηφάγα ριάλιτι, που δεν ξοδεύει τα λεφτά του με άνεση ενώ δεν έχει να θρέψει το παιδί του αλλά μοχθεί μέσα σε μια κοινωνία υπό διάλυση, να τα βγάλει πέρα, επιλέγοντας το σωστό. Ποιος αποφασίζει τι είναι σωστό και τι λάθος; Εσύ, εγώ, όλοι μας. Ακόμα και στις πιο ακραίες καταστάσεις. Είμαστε αναγκασμένοι να το κάνουμε εξάλλου.

fur2

Στο μυαλό μου το Out Of The Furnace (ή έξω από το φουρνάκι όπως λέει χαριτωμένα μια ψυχή) είναι ο προ τριετίας ξάδερφος του Hell Or High Water. Και αυτό διότι η συγγένεια που έχουν αυτές οι δυο ταινίες πάνω στην τραγικότητα των χαρακτήρων αλλά και την ωμή παρουσίαση του αμερικάνικου ονείρου (το οποίο μεταξύ μας, ποτέ δεν υπήρξε) είναι φαινομενική. Μπορεί να προορίζεται για λίγους αλλά αυτοί έχουν το καθήκον να την μεταφέρουν και σε άλλους. Ανάμεσα στα (βραβευμένα) σκουπίδια που κατακλύζουν την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, έχουμε ανάγκη να βλέπουμε τους φάρους ποιότητας και στοχασμού. Και τις θυσίες που κουβαλούν πάνω τους σαν άλλοι τραγικοί χαρακτήρες των έργων τους.

 

Στέλιος Τσουμπανίδης


Συλλέκτης εμπειριών, ρεαλιστής (άρα απαισιόδοξος), έχει κάνει το daydreaming επάγγελμα. Η συμπαντική αλήθεια κρύβεται στις ατάκες του Bill Hicks και στο bacon.