Γιατί το θέμα Παρθενώνας-Gucci δεν θα έπρεπε να συζητείται καν

moon_παρθενώνας

Ελλάδα 2017. Ποιος θα φανταζόταν ότι 2.000.000 ευρώ θα χώριζαν τους πολίτες της σε δύο στρατόπεδα. Πάλι.

Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η προσφορά της Gucci δεν υφίσταται καν συζήτησης, και δη να διχογνωμεί τον λαό. Ας το πάρουμε όμως από την αρχή, επεξεργάζοντας τα πιο σοβαρά επιχειρήματα των χρηστών του διαδικτύου.

  1. Η φωτογράφιση του οίκου Dior το 1964. (και κάθε είδους φωτογράφιση που έχει αναρτηθεί)dior_παρθενωνας

Γιατί δεν είναι επιχείρημα: Ο οίκος Dior πραγματοποίησε μια εξαιρετικά καλαίσθητη φωτογράφιση με φόντο τον Παρθενώνα, ναι αυτό ισχύει. Όχι fashion walk. Το αίτημα του οίκου Gucci για τη χρήση του Παρθενώνα αφορά πασαρέλα, ειδικά φώτα και μουσική. Επίσης πιθανότατα λόγω παλαιότερων αντίστοιχων walks του οίκου, ίσως να ήθελαν η πασαρέλα να πραγματοποιηθεί εντός του ναού. Ο ΚΑΣ, ως εξειδικευμένος φορέας, γνωρίζει αρκετά καλύτερα αν ο Παρθενώνας είτε τεχνικά είτε ηθικά αντέχει μία τέτοια εκδήλωση.

  1. Η πασαρέλα του Οίκου Fendi στη Fontana di Trevi.fontanaditrevi_fendi

Γιατί δεν είναι επιχείρημα:  Η Fontana di Trevi χρονολογείται από το 1762 (όχι από τον 5ο αιώνα π.Χ), αποτελεί ένα από τα πολυάριθμα εντυπωσιακά αξιοθέατα της Ρώμης εκείνης της περιόδου. Δεν πρόκειται για ένα αξιοθέατο ανεκτίμητης πολιτιστικής κληρονομιάς σαν το Κολοσαίο. Funny fact: Η Fendi κατόρθωσε τη χρήση/ενοικίασή του δίνοντας το ποσό των 2.2 εκατομμυρίων ευρώ για την πλήρη αναστήλωσή του. Διακόσιες χιλιάδες ευρώ περισσότερα από ό,τι προσφέρουν για την Ακρόπολη. Πηγή: http://www.reuters.com/article/uk-arts-trevi-idUSLNE90S01020130129

  1. Και στο Κολοσαίο πραγματοποιήθηκε αντίστοιχη καμπάνια.κολοσαιο_κονσερτο

Γιατί δεν είναι επιχείρημα: Ο οίκος Tod’s πραγματοποίησε ένα εντυπωσιακό κονσέρτο στο εν λόγω μνημείο, (του οποίου βεβαίως η κατασκευή είχε σκοπό την προβολή θεαμάτων, ενώ ο Παρθενώνας ήταν ναός, αλλά αυτό προφανώς δεν ενδιαφέρει κανέναν, ούτε ότι μια σωστή αντιστοιχία θα ήταν Κολοσαίο-Ηρώδειο). Σύμφωνοι. Ο οίκος Tod’s όμως, αναστήλωσε το Κολοσαίο  έναντι του ποσού των 24-25 εκατομμυρίων ευρώ. Οι πληροφορίες στο διαδίκτυο αναφέρουν είτε 24 είτε 25 και εμείς συζητάμε για 2.000.000 τα οποία πιθανότατα δεν αρκούν ούτε για το συνεργείο. Επιπροσθέτως, αν και το επόμενο επιχείρημα για λίγους θα έχει νόημα, στο Κολοσαίο πραγματοποιήθηκε μια πανέμορφη συναυλία. Ποιος σου εγγυάται ότι η Gucci  δεν θα κατακρεουργήσει την αισθητική του Παρθενώνα;

  1. Η προβολή του Παρθενώνα από τον οίκο Gucci θα μας φέρει τουρίστες.unesco_logo

*αργό πέσιμο του τριχωτού της κεφαλής*

Γιατί δεν είναι επιχείρημα: Αν έχεις ταξιδέψει έστω και λίγο ή αν εφραίνεσαι με το να συνομιλείς με τουρίστες ξένους κλπ, με το που αναφέρεις ότι είσαι από την Ελλάδα, οι πρώτες λέξεις που σου λένε είναι “Souvlaki, Acropolis, malaka!”. Οι πιο intellectual τουρίστες τη γνωρίζουν και από το logo της Unesco. Ήταν υποψήφια για ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου ανάμεσα σε 21 υποψηφιότητες. Η αλήθεια είναι, ναι, ότι κάποια προβολή από τη Gucci, χρειάζεται.

Μία ανεκδιήγητη δημοσιογράφος η οποία χρησιμοποίησε το όνομα της Μελίνας Μερκούρη για να δηλώσει τη θετική της στάση στην προσφορά της Gucci ανέφερε ότι δεν είναι αρκετά γνωστή η Αθήνα στην Αμερική. Αν δοκιμάσεις να γκουγκλάρεις Acropolis και New York Times, τα αποτέλεσματα είναι αναρίθμητα, ειδικά μετά την επίσκεψη του Ομπάμα και όλα τα ευτράπελα που λαμβάνουν χώρα την τελευταία δεκαετία. Βεβαίως όλα αυτά είναι περιττά αν σκεφτείς πως ο Αμερικανός τουρίστας κυρίως επιλέγει ως αντίστοιχο και κοντινότερο προορισμό την Πορτογαλία.

Άρα, ο Παρθενώνας θα προσελκύσει πελάτες στη Gucci.

  1. Για καλλιτεχνικούς λόγους.gucci_εξευτελισμος

Γιατί δεν είναι επιχείρημα:  Δεν θέλω να προδικάζω καταστάσεις, οι οποίες έτσι κι αλλιώς δεν θα συμβούν. Αλλά, αν ο ΚΑΣ είχε έστω μία μικρή εικόνα της αισθητικής του fashion show του οίκου Gucci -την οποία εμείς δεν έχουμε-, μάλλον γι’ αυτό απέρριψε την πρόταση. Η ένδειξη για εμάς τους κοινούς θνητούς είναι το κακόγουστο photoshop στον Κέκροπα, Ιλισσό και την Καλλιρόη (με τη σειρά), όπου οι λέξεις βλαχομπανάλ και κιτς δεν αρκούν για να περιγράψουν αυτήν την εικόνα. H φώτο αυτή είναι ανεβασμένη στο Instagram της Gucci, εγκεκριμένη από τον art director της.  Ωστόσο, και θέμα γούστου να υφίσταται, αν οι στόχοι της Gucci ήταν καλλιτεχνικού περιεχομένου και να προάγουν τον ελληνικό πολιτισμό, ο οίκος θα συμφωνούσε στις αντιπροτάσεις της ΕΦΑΑ για τον προαύλιο χώρο του Ηρωδείου, του άνδηρου Πικιώνη στου Φιλοπάππου ή του Ολυμπιείου. Αλλά δεν είναι παγκοσμίως τόσο γνωστά όσο η Ακρόπολη και στην περίπτωση που έλεγαν ναι σε μία αντιπρόταση τότε θα μπορούσαμε να συζητήσουμε για διαφήμιση των μνημείων μέσω της Gucci (επιχείρημα 4).

Συμπέρασμα: Η παραχώρηση ενός πολιτιστικού μνημείου για διαφημιστικούς σκοπούς δεν είναι τόσο απλή, η καμπάνια πρέπει να προσαρμόζεται και στην αισθητική του μνημείου και στο πολιτιστικό του υπόβαθρο. Η Gucci αν ήθελε να πάρει το πολυπόθητο ναι στην παραχώρηση αυτή και σεβόταν το όνομα του οίκου της, καλό θα ήταν να μιμούταν την Tod’s.

Κατερίνα Σπανού


Κατ’αρχάς ειρωνική, ανούσια ισχυρογνώμων και κοσμάρα. Καταρχήν, αμήχανα ειλικρινής με συνειρμική σκέψη.