Strict Standards: Declaration of prettymenu::start_el() should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /var/www/vhosts/mudtimes.gr/httpdocs/wp-content/themes/mudtimes/functions.php on line 258
Το cult ελληνικό μυστήριο ενός υπέροχου βρετανικού τραγουδιού - Mud Times
Notice: Undefined index: mobile_avatar_display in /var/www/vhosts/mudtimes.gr/httpdocs/wp-content/plugins/sexy-author-bio/public/class-sexy-author-bio.php on line 815

Notice: Undefined index: in /var/www/vhosts/mudtimes.gr/httpdocs/wp-content/plugins/sexy-author-bio/public/class-sexy-author-bio.php on line 879

Notice: Undefined index: in /var/www/vhosts/mudtimes.gr/httpdocs/wp-content/plugins/sexy-author-bio/public/class-sexy-author-bio.php on line 880

Notice: Undefined index: in /var/www/vhosts/mudtimes.gr/httpdocs/wp-content/plugins/sexy-author-bio/public/class-sexy-author-bio.php on line 881

Notice: Undefined index: in /var/www/vhosts/mudtimes.gr/httpdocs/wp-content/plugins/sexy-author-bio/public/class-sexy-author-bio.php on line 882

Το cult ελληνικό μυστήριο ενός υπέροχου βρετανικού τραγουδιού

nοvak

Αναρωτιόμουν χρόνια για το θέμα αυτό, αλλά δεν μπήκα ποτέ στη διαδικασία να το ψάξω. Πρόκειται για ένα κομμάτι που έπεσε στα χέρια μου και άκουσα πριν 7-8 χρόνια, μαζί με την πληροφορία ότι ο τίτλος του είναι “Rapunzel” και η μπάντα λέγεται “Novak”, ή και το αντίστροφο – ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος όταν μιλάμε για το 2008 και έρχεσαι αντιμέτωπος με ένα audio file με τον τίτλο “novak_rapunzel.mp3”.

Το τελευταίο τέταρτο των 2000s ήταν αρκετά διαφορετικοί οι καιροί. Οι Ρώσοι προσπαθούσαν να φάνε τον Κωστάκη τον Καραμανλή, o Θέμος ήταν ο κομιστής του ντιβιντι, η Μπάρτσα είχε ακόμα τον αριθμό τσου λου που της αρμόζει κλπ κλπ. Το ίντερνετ στην Ελλάδα ήταν επίσης αρκετά διαφορετικό. Προσωπικά, ανήκω ίσως στην τελευταία γενιά στην Ελλάδα που έβγαλε έξ’ολοκλήρου το σχολείο χωρίς ίντερνετ. Μιλάω για τη σημερινή, παγιωμένη μορφή του ίντερνετ, όχι το PSTN.

Το ίντερνετ, μέχρι και τα τελευταία περίπου χρόνια της δεκαετίας του 2000 στην Ελλάδα, δεν ήταν καθόλου αυτό που είναι σήμερα – ένα αναπόσπαστο μέρος κάθε σπιτικού, με καθιερωμένες υπηρεσίες και χρήστες που γνωρίζουν, σε βασικό επίπεδο, πώς να το χρησιμοποιήσουν. Ήταν μία χαροπάλη και μισή, ένα πράγμα που πατούσες κουμπιά για να συνδεθείς και έβγαιναν ήχοι για κάνα λεπτό από το μόντεμ που σε έκαναν να νομίζεις ότι είσαι η Σάντρα Μπούλοκ και θα χακάρεις εθνικά μυστικά, για να μπεις τελικά στο in.gr, πριν βγεις τελικά και από κει, επειδή σήκωσε η μάνα σου το ακουστικό να πάρει τηλέφωνο – εκτός αν είχες σύνδεση premium, την ISDN, που μπορούσες ταυτόχρονα να μιλάς στο τηλέφωνο ΚΑΙ να είσαι online (πουτάνα όλα). Μιλάμε για ένα ίντερνετ στο οποίο χρεωνόσουν με βάση το πόση ώρα είσαι online, και που η μάνα μου, μου έλεγε να μπαίνω σε σελίδες με γκρ (.gr) και όχι με κομ (.com), γιατί οι δεύτερες είναι ξένες και μάλλον χρεώνουν πιο πολύ.

Γιατί τα λέω όλα αυτά; Γιατί έχουν φάση, και για να κάνω και μία εισαγωγή στα επίπεδα άγνοιας που ακολουθούν. Κατ’επέκταση λοιπόν, το ’07 π.χ., έτσι ήταν η φάση και με την τέχνη. Δεν έμπαινες wikipedia, τσέκαρες δισκογραφία, κατέβαζες τορρεντάκι. Όχι. Χαροπάλευες να μάθεις κάπως τι κυκλοφόρησε και πού, ή τι ήταν σημαντικό από παλαιότερες κυκλοφορίες, και, αφού κουτσομάθαινες, είτε προσπαθούσες να βρεις κάτι και να το αγοράσεις, είτε με κάποιον τρόπο να το αντιγράψεις ηλεκτρονικά από κάποιον που το είχε ήδη. Αντάλλαζες κάνα cd, κάνα dvd με αρχεία, κάνα φλασάκι, κάναν ολόκληρο σκληρό για τους ψαγμένους, και ήλπιζες να πέσεις σε κάτι καλό και οι πληροφορίες που βλέπεις να είναι σωστές, αλλιώς κατέληγες να νομίζεις ότι το number of the beast βγήκε το ’98, επειδή τότε βγήκε το remastered που είχες μπροστά σου. Για ταινιάκια δε, βασιζόσουν στο κυριακάτικο Βήμα.

Δεν ήταν βέβαια μόνο θέμα σύνδεσης και τεχνολογικών δυνατοτήτων. Ήταν και θέμα διαθέσιμων σελίδων, υπηρεσιών και παροχών του ίντερνετ. Ακόμα και για όσους ας πούμε είχαν κάνει ήδη το πρώτο βήμα προς την ADSL, υπήρχε και η δυσκολία ότι δεν είχαν παρουσιαστεί ακόμη όλες οι σημερινές πλατφόρμες αναζήτησης ή ενημέρωσης. Το youtube για παράδειγμα, που είναι πιθανότατα η πρώτη επιλογή κάποιου σήμερα για να βρει ένα τραγούδι χρησιμοποιώντας μόνο τον τίτλο του, στην Ελλάδα του 2007 χρησιμοποιείτο κυρίως για να δει κανείς αστεία ερασιτεχνικά βιντεάκια (αματόϊρ, που λέει και ένας φίλος μου), πιξελαρισμένα και με εμπνευσμένους τίτλους όπως “FARSA 3O LYKEIO AMFILOXIAS.FLV”.

Κάπου εκεί λοιπόν, νομίζω όταν πρωτοπήγα να τα ξύσω (εννοώ να σπουδάσω), μαθαίνω κι εγώ το “Rapunzel”. Δεν θυμάμαι πώς ακριβώς. Κάτι μου ρχεται στο μυαλό, να το ακούω κάπου έξω και να ρωτάω DJ, έχω την εντύπωση στη ΣΚΝΥΠΑ, για όσους θυμούνται το μαγαζί αυτό από Βαλαωρίτου. Μπορεί να πέφτω και τελείως έξω – not the point anyway. Πέφτω λοιπόν κάπως πάνω σ’αυτή την κομματάρα και, ρωτώντας και ψάχνοντας από δω κι από κει στα αλώνια της συμπρωτεύουσας, μαθαίνω ότι το κομμάτι μάλλον λέγεται “Rapunzel”, ότι η μπάντα μάλλον λέγεται “Novak”, ότι είναι ελληνική μπάντα και είναι το πρώτο της demo και θα βγάλει κι άλλα, ή ότι είναι Ελληνική μπάντα που το έβγαλε το κομματάκι το ’97 περίπου και μετά δεν ψηνόταν για κάτι άλλο και ψιλοδιαλύθηκε, ή ότι είναι Ελληνική μπάντα στην Αγγλία ή Αγγλική μπάντα στην Ελλάδα, ή όλα τα παραπάνω μαζί κλπ. Εν ολίγοις, υπήρχε έντονη φημολογία για το συγκεκριμένο τραγουδάκι στη νύφη του Θερμαϊκού. Φημολογία που δεν συνάδει με το στάτους της μπάντας.

Ψάχνοντας περαιτέρω, ανακάλυψα ότι το συγκεκριμένο κομμάτι είχε γίνει ένας ελληνικός αστικός μύθος – με κάποιον τρόπο, είναι γνωστό κυρίως σε Έλληνες. Δε μιλάμε εδώ για έναν κατά τα άλλα γνωστό καλλιτέχνη που τυχαίνει απλώς να είναι ιδιαίτερα αγαπητός στην Ελλάδα – δε μιλάμε για ΑΪΣ ΝΤΕΡΘ. Μιλάμε για μία μπάντα εντελώς άγνωστη γενικά, με μηδαμινή παραγωγή, της οποίας η φήμη σε μία συγκεκριμένη χώρα είναι δυσανάλογα ευρεία του γενικού μεγέθους της. Εν ολίγοις, με κάποιον περίεργο τρόπο, ενώ οι Novak είναι κάτι πουθενάδες, που απ’ό,τι φαίνεται τους δίσκους τους δεν τους χρησιμοποιούνε ούτε για να σερβίρουνε μπυράκια σε πάμπ της βορειοδυτικής Ουαλίας, εμείς εδώ χύνουμε δέκα κουταλιές τις σούπας όταν ακούμε ένα κομματάκι τους.

Αυτό καταδεικνύεται και ιντερνετικά. Πρώτα απ’όλα, αν πας να γράψεις “novak rapunzel” στο youtube και έχεις τη γραφή στα ελληνικά, θα δεις ότι από κάτω συμπληρώνεται αυτόματα “νοωακ ραπθνζελ”, που σημαίνει ότι έχουν αναζητήσει τόσοι πολλοί Έλληνες αυτό το κομμάτι κατά λάθος με ελληνικούς χαρακτήρες, ώστε να έχει “καθιερωθεί” το λάθος και να προτείνεται αυτόματα από το youtube, γεγονός περίεργο για μία μπάντα τόσο μικρού μεγέθους. Έπειτα βλέπεις ότι από τα καμιά 30αριά βίντεο που υπάρχουν με το κομμάτι, πάνω από τα μισά έχουν ανέβει μόνο από Έλληνες. Τα comments δε, κατά 95% από Έλληνες χρήστες, είναι πραγματικά ενδεικτικά μίας εποχής που είναι τόσο κοντά χρονικά, αλλά και τόσο μακριά σε θέμα χρήσης του ίντερνετ.

Ξένοι που αναρωτιούνται γιατί είναι τόσο δημοφιλές το συγκεκριμένο κομμάτι στην Ελλάδα, για να λάβουν τελικά απαντησάρες:

-“why is this song so popular in greece?”

-“hey please xplain to me why this song is so popular in Greece? anywhere u look half the audience is Greek – any ideas why?”

-“BECAUSE WE HAVE GREAT SENCE OF GOOD MUSIC WE HAVE GREAT COMPOSERS ….AND WE ARE MORE CLEVER THAN OTHERS…..”

Έλληνες που απορούν αλλά και χαίρονται που βρήκαν πολλούς άλλους Έλληνες σε ένα βίντεο (κάπως σα να πήγες στη Ζανζιβάρη και να χάρηκες που πέτυχες συμπατριώτες – άλλωστε αυτό ήταν το ίντερνετ για τον Έλληνα τότε, κάτι, κάπως “ξένο”):

-“Giati tosoi Ellhnes re paidia edw?”

-“giati to akoume mono ellines???”

-“απίστευτο τραγούδι…και εδώ Έλληνες?? μάλλον ξέρουμε να ακούμε καλή μουσική.. “

-“Mipws exoume to kalitero gousto stin mousiko se olo ton planiti?”

για να λάβουν τελικά και αυτοί απαντησάρες:

-“Πραγματικά πόσο χαίρομαι να βλέπω ελληνικά σχόλια σε τέτοιες κομματάρες!!!! Δεν ξέρω αλλά αυτό το γεγονός με κάνει να νιώθω πως υπάρχει ακόμα ελπίδα ως έθνος!! (το ξέρω ακούγεται λίγο μελό και τραβηγμένο :P )”

-“akutegete ligo melo ke travigmeno ke dn iparxi to e8nos mas pleon to gamisan oi politikoi 8elis e8nos? parte oloi apo ena oplo ke pame na ka8arisume politikus”

Άλλοι να εμπνέονται καλλιτεχνικές επαναστάσεις:

-“Παιδιά πραγματικά είδα το 90% των σχολίων από Έλληνες και έπαθα πλάκα. Μόνο μαζί μπορούμε να “απαιτήσουμε” (με τα πολλά σχόλια) τα οποία να είστε σίγουροι τα βλέπουν κ οι σταθμοί, να ακούμε πλέον ποιοτικά τραγούδια….Φτάνει πια ο Πλούταρχος, ήμαρτον!”

-“re aderfe o ploutarxos einai polu sovaros kalhtexnhs k arketa poiotikos mhn vaftizoume oti exei mpouzouki kai mh piotiko….”

-“Καλησπέρα σας. Πιστεύω πως αν οι μισοί Ελληνες είχαν τον χαρακτήρα και το ήθος του Πλούταρχου, τότε σίγουρα η κοινωνία μας θα ήταν πολύ καλύτερη.”

Άλλοι να έχουν την εντύπωση ότι το youtube είναι μία πλατφόρμα μέσω της οποίας επικοινωνείς και με τους καλλιτέχνες:

-“I love this song it’s wonderful!!! Please novak upload the video clip of rapunzel!!!! Louiza from Greece!!!”

Και άλλοι να έχουν στήσει debate για την καταγωγή της μπάντας:

-“Παιδια, μόνο Έλληνες το βλέπουν αυτο; Πώς ειναι δυνατον; Η υπόλοιπη ανθρωπότητα αγνοεί τη ύπαρξη ΑΥΤΟΥ του κομματιου; Και τελικά οπο που ειναι; Αμερικάνοι; Σουηδοί; Κουρδοι; Αζερμπαϊτζανέζοι; Απο που;”

-“kourdoi…”

-“afto to kamati an den kano lathos ine apo ena sigrotima tis suidias. pou ksekinisan apo mia eparhiaki poli kapou sta voria….”

-“Πάντως νομίζω είναι ελληνικός δημιουργός..δεν ξέρω όμως”

-“den nomizw oti einai ellines”

-“den einai ellhnes amerikanoi einai apo oso kserw…”

-“exo mia pliriforia , mallon einai rosopontioi”

-“de nomizw.. ellines prepei na einai oi typoi. alla den kovw kai to …xeri mou!

-“Το κομμάτι αυτό είναι ελληνική παραγωγή…τυχαίο;”

-“o kathenas edw mesa leei oti pipa tou katevei ……akou elliniki mpanta..… pou na mi to egrafe kiolas o anthrwpos oti einai apo to birmingham”

-“FYSIKA kai den einai ellhnes,einai apo to Birmingham(UK) kai exoyn dialy8ei apo to 99”

Εδώ λύνεται τελικά και το μυστήριο με την δημοφιλία του συγκεκριμένου κομματιού στη χώρα που γέννησε τον Αλέξανδρο τον Μέγα και τον Αλέξανδρο τον Τζιόλη. Όπως φαίνεται, το κομμάτι συμπεριελήφθη σε μία συλλογή του Δημήτρη Παπασπυρόπουλου, circa 2007:

-“yparxei kai sthn syllogh tou dimitri papaspyropoulou the strengths of whispers

-“to tragoudi vrisketai sth syllogh tou papaspyropoulou ‘The Strenght Of Whispers’

-“kala as min itan o papasypropoylos na didaskei mousiki anazitisi ekeino ton kairo kai tha vlepame posoi tha to ikseran … rare track indeed.”

Ενώ η δυσκολία πολλών να αποκτήσουν το κομμάτι και οι αλληλο-συμβουλές στα σχόλια, μεταφέρουν πραγματικά το στίγμα μίας εποχής τόσο διαφορετικής:

-“Beautifull!!!!!!!!!!!!!!!!!! Πανέμορφο!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Can tell me someone how can find other songs of Novak? Μπόρει να μου πει κάποιος πως μπορώ να βρω άλλα τραγούδια από Novak;”

-“To eyaxna edw kai xronia kai twra to akouw..Einai apisteuto!!!Kommatara!”

-“ξέρει κανείς που μπορώ να το βρω?ψάχνω καιρό αυτό το κομμάτι.”

-“μόλις το βρήκα, εύκολα. Μην ξεχνάς τη λέξη “download” όταν googlάρεις ;p”

-“mporeis na to katevaseis me toutube downloader kai meta metatroph se mp3 me video transformer”

Δεν λείπουν φυσικά και οι αναφορές σε εμπειρίες του καθένα σχετικές με το κομμάτι:

-“amorgos”

-“ΕΞΑΡΧΕΙΑ;”

-“ΡΟΔΟΝ FM ΑΞΕΚΑΣΤΕΣ ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΞΑΧΝΩ ΣΑΝ ΜΑΝΙΑΚΟΣ ΝΑ ΤΟ ΒΡΩ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟ ΒΑΛΕ Ο ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΣΥΛΟΓΗ ΤΟΥ ΝΑ ΝΑΙ ΚΑΛΑ Ο ΑΝΘΡΟΠΟΣ”

-“Κι εγώ το έμαθα από τον αδερφό της γειτόνισσας μου, επίσης το ’02 Απίστευτο ρε φίλε..Δεν είμαστε μόνοι λοιπόν.”

-“eixa ti xara na to valo sti diapason sti plateia georgiou sti patra sto dialima mias sinaulias! Apisteuti stigmi!”

-“FOUND ON A CD IN CYPRUS OWNED BY A GREEK ELDYK SOLDIER CALLED MPAVELIS GIANNIS. I ASKED ABOUT 500-600 PEOPLE WHAT IT WAS CALLED NO ONE KNEW.”

Για την Ιστορία, να αναφέρω, με κάθε επιφύλαξη, ότι οι Novak τελικά είναι μία Βρετανική μπάντα, από το Birmingham (που το γουστάρω γιατί με στέλνει πολλά ταμεία τώρα τελευταία), και με εξαιρετικά μικρή παραγωγή (πιθανότατα 1 full-length και 5-6 EPs). Το όνομα της μπάντας φέρεται να προέρχεται από την Kim Novak. Το Rapunzel υποθέτω ότι είναι το πιο γνωστό τους κομμάτι γενικά, και κυκλοφορεί σε δύο εκδόσεις, αυτήν, που ακούστηκε και έγινε γνωστή στην Ελλάδα, και μία δεύτερη, μεγαλύτερη σε διάρκεια και με τον χαρακτηρισμό “original version”. Όπως έχει αποφανθεί η Ελληνική Συνωμοσιολογία μέσα από σχόλια στο youtube, η αρχική έκδοση του κομματιού απαγορεύτηκε από την Disney, λόγω αναφορών στην πριγκίπισσα Rapunzel.

-“Οι Novak ήταν ένα πειραματικό μουσικό συγκρότημα που δημιουργήθηκαν το 1995 στο Birmingham της Αγγλίας…Τ’ όνομα τους προέρχεται από την Kim Novak, γνωστή αμερικανίδα ηθοποιό, που πρωταγωνίστησε και στο Vertigo του Hitchcock… Όπως δήλωσαν και οι ίδιοι κάποτε σε μια συνέντευξη τους, δεν ενδιαφέρονταν ποτέ ιδιαίτερα για την καριέρα και τη δόξα και δεν ήταν διατεθειμένοι να παρατήσουν τα πάντα για το συγκρότημα αυτό… Μοιραία λοιπόν διαλύθηκαν το 1999… “

-“επίσης,το “Rapunzel” κυκλοφόρησε το 1997 σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων… :-)”

-“The original song has the story of rapunzel to begin with, but there was some problems with the rights, disney was involved so they changed and cut the story off later… Amazing song anyhow..”

-“fucking disney”

-“fuck nephelim!”

Εντέλει, είναι πολλοί και πολύπλευροι οι παράγοντες και οι μηχανισμοί που οδηγούν την τέχνη μπροστά μας. Θυμάμαι, περίπου το 2008, να απορώ που έχει γίνει τόσο μεγάλη επιτυχία ένα κομμάτι 40 ετών, το Beggin’ των Four Seasons του Φράνκι Βάλλι. Δεν το έψαξα ποτέ το θέμα, ώσπου χρόνια μετά (πριν κάνα μήνα) μου λέει ένας καράφλας φίλος μου ότι το μπέγκιν λέει έπαιζε στο Στεπ Απ, αυτήν την ταινία μ’αυτούς που χορεύουν νηφάλιοι. Ψάχνοντας, βρήκα ότι ένα remix του Pilooski και μία διασκευή των Madcon στο Beggin’ το 2007, πυροδότησαν μία αναβίωση του κομματιού που κράτησε 2-3 χρόνια, από διαφημίσεις και τηλεοπτικά σόου, μέχρι ταινίες και βιντεογκέιμ.

Τέλος, και επίσης για την Ιστορία, να αναφέρω ότι το Rapunzel, αυτό το άσημο κομματάκι αυτής της άσημης βρετανικής μπάντας, έχει καταφέρει να ακουστεί μέχρι και από το κασετοφωνάκι στη σάλα των εστιατορίων του στρατοπέδου Βισβίζη, στο Πρωτοκκλήσι Σουφλίου, στην 50 ΕΜΑ, ώρα βραδινού φαγητού, έναν Γενάρη με περίπου -15 βαθμούς κελσίου και μισό μέτρο χιόνι έξω, και συνοδεία καμουφλαρισμένου μπέρμπον μέσα σε καφέ (ας πούμε “Kentuckian Coffee”). Το ξέρω γιατί εγώ το έβαλα να παίζει.


Notice: Use of undefined constant php - assumed 'php' in /var/www/vhosts/mudtimes.gr/httpdocs/wp-content/themes/mudtimes/single.php on line 17